30 april 2012; Koninginnedag!

Een verslag over de voorbereidingen van een mezzotint voor de verjaardag van Koningin Beatrix.

Al maanden ben ik bezig met de voorbereidingen van een grotere mezzotint – voor mijn begrippen dan. 30 April kan ik die aan Koningin Beatrix aan bieden als ze in Rhenen komt om haar verjaardag te vieren. Spannend!
Vanaf nu houd ik u hier op de hoogte van de vorderingen.

Eind december ben ik de platen gaan voorbereiden en heb ik het ontwerp gemaakt.  Het wiegen van de platen is een saai maar secuur werk dat uren duurt. Uiteindelijk kreeg ik aan het eind van de eerste plaat (na twee weken dagelijks een uur wiegen) zo’n last van m’n pols dat ik op zoek ben gegaan naar voorgewiegde platen. In mijn eigen voorraad wist ik er één van Japanse afkomst. Zeer regelmatig maar niet zo diep gewiegd. Geschikt voor de blauwe plaat. Mijn eigengewiegde plaat zou de rode worden. Via de International Mezzotint Society kwam ik in contact met Martin Maywood. Hij heeft voor mij de laatste plaat gewiegd. Hij heeft een uitermate scherp wiegijzer, en wiegt heel diep. Dat is mooi, dan kan ik ook iets meer proefdrukken maken voor er slijtage optreedt. In het proces van zoeken naar de juiste kleurverhoudingen tussen de platen onderling moeten immers af en toe proefdrukken gemaakt worden.

In januari ben ik op de blauwe plaat begonnen en begin februari op de rode. Eind februari ben ik aan de ‘donkere plaat’ gaan werken. Dat is de plaat waar de tekening op staat.

Na de eerste proefdrukken (half maart) van de drie platen bleek dat er ‘iets’ miste. Denken, tekenen, proberen, aarzelen, nog eens kijken ter plekke, enz. enz. Uiteindelijk heb ik besloten een etsplaat te maken met een extra tint: lindegroen. Een etsplaat; enerzijds wegens tijdgebrek om een mezzotintplaat te maken, anderzijds om het heel transparant te houden.

De platen zijn klaar. Vrijdagavond 30 maart heb ik ze naar Duitsland gebracht om ze te laten verstalen. Middels elektrolyse komt er dan een paar micron staal op. Daar wordt het koper zo door versterkt, dat ik met een gerust hart de oplage kan drukken, inclusief kleurproeven en misdrukken. Vanuit Kunsthaus Möhnesee (Vlak bij Soest) zijn ze na de verstaling direct weer naar mij teruggestuurd. Toch duurde dat wachten heeeeel lang! Zolang dat ik een tweede prent ben begonnen. Daarover later meer.

Vrijdag 6 april: gisteren kwamen de platen eindelijk aan. De eerste drukken zijn gemaakt; ik heb de kleurproeven afgerond en besloten welke kleuren ik ga gebruiken. Op elke plaat komen meerdere tinten van die kleur. Op de etsplaat kleine details in verschillende kleuren. Wel een gepeuter! Het duurt tussen 45 – 55 minuten voor de platen ingeïnkt en gedrukt zijn.

18 april: ondertussen zijn we twee weken verder; ik kan gaan aftellen. Er zijn ook veranderingen. De prent die ik aan het maken ben bied ik aan aan de Koningin. Ik ben een tweede prent aan het maken voor de andere leden van de Koninklijke familie. Van deze prent moet ik de oplage nog gaan drukken. Gelukkig heb ik wel routine opgebouwd. De eerste drukken duurden bijna een uur; inmiddels kan ik het in 30 minuten per druk en als mijn man helpt 25 minuten. Dat is te doen. De oplage van beide prenten wordt 74 stuks. Ik krijg in deze beperkte tijd niet de hele oplage af. Wel genoeg voor 30 april natuurlijk; ik ben al bijna op de helft zelfs! Van Rhenen II heb ik er nu 15. Nog wel even doorwerken..

29 april: De prenten voor morgen liggen klaar. Wat gedrukt en gedroogd was, is gisteren ingelijst en in folie verpakt. Nette stapels, klaar voor de start. Laat de Majesteit maar komen!