Drukkerij

Het afdrukken van etsen (van allerlei formaten) is een vak apart. Dat ambacht heb ik in de afgelopen jaren goed geleerd. Het is echt handwerk; je kunt niet op elektronica terugvallen, alles gaat met blote handen en een met de hand in beweging gebrachte etspers. Het is ook mooi werk, waarbij elk exemplaar technisch perfect moet zijn, en bovendien zoals je besloten hebt (of besloten is) dat de prent eruit moet zien. Ook als er bijvoorbeeld driehonderd gedrukt moeten worden van de (in dat geval verstaalde) zinkplaten.

De etsplaten worden door de kunstenaar drukklaar gemaakt. Voor een grotere oplage dan ca. 75, worden de platen door een gespecialiseerd bedrijf verstaald. De kunstenaar zelf levert met de platen een druk zoals hij/zij vindt dat de prent goed is. Er worden afspraken gemaakt over de keuze van het papier, de lay-out en eventuele reservedrukken. Dan ga ik aan de slag en druk op ambachtelijke wijze de oplage. Of de prent nu door mijzelf bedacht en vervaardigd is of door een ander, het ambacht blijft hetzelfde, en daar houd ik van. Ik hoef dus geen moeite te doen om aan het drukken van andermans werk evenveel aandacht te besteden als aan mijn eigen werk. In de zomer van 2015 mocht ik voor het eerst werk van Joop Vegter drukken, mijn oude leraar van de academie; voorwaar een eervolle klus. De prent in kwestie (Lampionnetjes) meet 5 x 5 cm. Hieronder ziet u ze opgespannen om te drogen. Heel precies werk met een prachtig resultaat!

Voor Han van Hagen drukte ik de tweekleurendruk ‘Melkunie IV’ in een oplage van 300 exemplaren (zie afbeelding hieronder) en- twee jaar later – ‘Kuiken’ (zie afbeelding) in een oplage van 750 stuks. Veel maar ook leuk. Beide zijn ook terug te vinden op de website van Han van Hagen

Aan het prentje van de tulp zit een verhaaltje vast. Ik werd benaderd door uitgeverij Catharijnepress in ‘s-Hertogenbosch of ik een prent wilde maken voor een boekje dat hij uit ging geven. Een tekstschrijver had hij al, en ik zou dan de illustrator kunnen zijn. Dat leek me wel wat, vooral toen ik hoorde over welk formaat prent het ging: 29 x 47 mm! Dat intrigeerde me, en ik heb meegedaan. Het resultaat mag er zijn, een prachtig miniatuurboekje over de tulpengekte rond 1638 in Amsterdam. De normale editie is met de hand gebonden (oplage 150 stuks!) en bevat tegenover de titelpagina een prentje van mij. De speciale editie (25 exemplaren) zijn niet alleen handgebonden, maar ook nog eens in een met prachtig papier beplakt doosje gebed, met in dat doosje het onderstaande prentje ‘Semper Augustus’ van mij. Het was een feest om aan te werken!
Semper Augustus